راه کارهای امنیتی در دوربین مداربسته

دوربین مداربسته تحت شبکه

راه کارهای امنیتی در دوربین مداربسته

دوربین مداربسته تحت شبکه

ابزار های بررسی و عیب یابی شبکه در میکروتیک


ابزار های بررسی و عیب یابی شبکه در  میکروتیک



در این قسمت که در واقع قسمت آخر مجموعه آموزش میکروتیک در دوره MTCNA می باشد می خواهیم تعدادی از ابزار های میکروتیک که جهت تست و عیب یابی استفاده  می شوند  را معرفی کنیم .

برای دسترسی به این ابزار از منوی سمت چپ winbox گزینه Tools را انتخاب می کنیم لیستی از ابزار های عیب یابی میکروتیک به نمایش در می آید که در اینجا تعدادی از آنها را توضیح می دهیم .


عیب یابی میکروتیک

ابزار Ping در میکروتیک

به جرات می توان گفت مهمترین ابزار مدیران شبکه ping می باشد . عیب یابی میکروتیکهم این ابزار را برای برسی اتصالات شبکه دارد کافیست از زیر منوی tools گزینه  ping را انتخاب کنید .پنجره ای مانند شکل زیر باز می شود. شما می توانید آیتم های زیادی نظیر سورس و یا اینترفیس را هم مشخص کنید شبیه چیزی که در محصولات Cisco به آن Extended ping می گویند.

ابزار ping در میکروتیک

ابزار Tracerout درمیکروتیک

این ابزار هم برای همه آشناست به وسیله آن می توان مسیر پکت را بررسی کرد .

ابزار Tracerout  درمیکروتیک

ابزار تست سرعت یا Bandwith test در میکروتیک

برای برسی نرخ ارسال و دریافت دیتا بین دو میکروتیک استفاده می شود . که در آن یک روتر به عنوان سرور و دیگری کلاینت می باشد . به صورت پیشفرض همه میکروتیک ها سرور تست سرعت هستند ولی برای غیر فعال کردن آن لازم است از زیر منوی tools گزینه Btest Server را انتخاب کنید و تیک کنار Enabel را بردارید.

ابزار تست سرعت یا Bandwith test در میکروتیک

شما می توانید سرعت در یافت و ارسال و یا هردو را مورد آزمایش قرار دهید . البته برای اتصال به ابزار های میکروتیک سرور نیاز به نام کاربری و کلمه عبور آن دارید.

ابزار تست سرعت یا Bandwith test در میکروتیک

ابزار IP Scan در میکروتیک

این ابزار هم برای یافتن IP های متصل به هر اینترفیس میکروتیک مورد استفاده قرار میگرد توجه داشته باشید که IP Scan با استفاده از پروتکل ICMP انجام می شود و دیوایس هایی که به این پروتکل پاسخ ندهند در شبکه پیدا نخواهند شد.

ابزار IP Scan در میکروتیک

ابزار Telnet در میکروتیک

شما با استفاده از این ابزار های میکروتیک می توانید به دیوایس های دیگر در شبکه Telnet، Mac Telnet و یا SSH بزنید فرض کنید در شبکه داخلی شما یک سوئیچ نیاز به تنظیماتی دارد شما می توانید با winbox به میکروتیک متصل و از آنجا با استفاده از SSH به سوئیچ متصل شوید.

ابزار Telnet در میکروتیک

ابزار Torch در میکروتیک

شاید مهمترین ابزاری که در عیب یابی میکروتیک وجود دارد همین ابزار باشد با استفاده از آن می توانید پکت های ورودی و یا خروجی روی روتر را بررسی کنید این قسمت شامل فیلتر های زیادی می باشد که با استفاده از آنها خیلی راحت و سریع می توانید به عیب یابی شبکه خود بپردازید.

ابزار Torch در میکروتیک

تنظیمات وایرلس در میکروتیک


تنظیمات وایرلس در میکروتیک


تنظیمات وایرلس در میکروتیک

در قسمت قبل به کلیات مبحث وایرلس در میکروتیک پرداختیم و در این قسمت از مجموعه آموزش میکروتیک به تنظیمات وایرلس میکروتیک می پردازیم .

برای شروع به از منوی سمت چپ winbox گزینه وایرلس را انتخاب میکنیم در پنجره جدید اینترفیس های وایرلس نشان داده خواهند شد معمولا در روتر های جدید اینترفیس وایرلس غیر فعال شده است ابتدا اینترفیس مورد نظر را فعال میکنیم .

وایرلس در میکروتیک
تنظیمات وایرلس در میکروتیک





















با دبل کلیک روی اینترفیس مورد نظر وارد تنظیمات وایرلس در میکروتیک آن می شویم .

در تب اول یعنی General می توانیم نام اینترفیس را به نام دلخواه تغییر دهیم مک آدرس را مشاهده و در صورت نیاز آن را تغییر دهیم .

تنظیمات وایرلس در میکروتیک

در تب wirless تنظیمات وایرلس در میکروتیک اصلی وجود دارد اولین آیتمی که باید به درستی انتخاب شود Mode است .

وایرلس در میکروتیک

در صورتی که بخواهیم میکروتیک به عنوان سرویس دهنده فعال باشد باید Mode را روی حالت ap-bridge و یا روی bridge قرار دهیم تفاوت این دوحالت در تعداد کلایت هایی که قابلیت اتصال به Access Point را دارد می باشد. در حالت ap-bridge می توانیم چندین کلایت به Access point متصل شوند این حالت نیاز به لایسنس مرحله 4 به بالا دارد و در حالت bridge فقط یک کلاینت می تواند متصل شود در این حالت لایسنس مرحله 3 کافی است حالت Bridge در لینک های Point to Point استفاده می شود .

در صورت که بخواهیم میکروتیک به عنوان سرویس گیرنده وایرلس ایفای نقش کند Mode را روی station و یا station-bridge قرار می دهیم تفاوت این دو حالت در نوع ارتباط است در حالت station ارتباط لایه 2 برقرار نمی شود ولی در صورتی که نیاز به ارتباط لایه 2 ندارید از این حالت استفاده کنید که کارایی بالا تری خواهد داشت  ولی در حالت station-bridge ارتباط لایه 2 نیز برقرا می شود .

البته Mode های وایرلس میکروتیک به همین 4 حالت خلاصه نمی شود ولی حالات دیگر در قالب این مجموعه آموزش میکروتیک نمی گنجد و در دوره های پیشرفته تر  مورد بررسی قرار میگیرند .

در قسمت بعدی Band را انتخاب می کنید channel with را می توانید روی حالت 20 مگاهرتز و یا 40 مگاهرتز قرار دهید .

در قسمت frequency فرکانس کار رادیو را مشخص می کنید وابسته به محل زندگی فرکانس مناسب را انتخاب میکنید توجه داشته باشید دستگاه های وایرلس میکروتیک در دو محدوده مجاز فرکانسی یعنی 5.8GHz و 2.4GHZ فعالیت میکنند.(وابسته به کارت وایرلس مورد استفاده)

در صورتی که میکروتیک شما به عنوان سرویس دهنده تنظیم شده است SSID را می توانید با نام دلخواه خود جایگزین کنید .

در قسمت wireless protocol پروتکل مناسب را انتخاب می کنید . در قسمت Security Profile هم باید یک مورد را انتخاب کنید.

در صورتی که میکروتیک به عنوان سرویس گیرنده استفاده می شود می توان با کلیک روی دکمه Scan شبکه های وایرلس اطراف را را دید و درخواست اتصال را به آنها داد .

به باقی تنظیمات کاری نداریم و OK میکنیم .

امنیت وایرلس در میکروتیک

همانطور که در قسمت قبل گفتیم باید برای وایرلس میکروتیک یک Security Profile انتخاب کنیم جهت ساخت پروفایل جدید به تب Security Profile در پنجره wireless tables می رویم یک پروفایل جدید اضافه می کنیم.

یک نام برای آن انتخاب میکنیم و تنظیمات را مناسب با سلیقه خود انجام دهید .

امنیت در وایرلس میکروتیک
تنظیمات امنیتی وایرلس

شبکه های بیسیم در میکروتیک

به مطلب زیر درباره شبکه های بیسیم در میکروتیک در هانی تک توجه فرمایید.

شبکه های بیسیم در میکروتیک


شبکه های وایرلس در میکروتیک

در این قسمت از مجموعه آموزش میکروتیک به شبکه های بیسیم در میکروتیک می پردازیم  . مبحث شبکه های وایرلس در میکروتیک بسیار گسترده می باشد و در دوره MTCNA فقط اشاره کوچکی به آن می شود و مسائل پیشرفته تر آن در MTCWE برسی خواهد شد .

قبل از هر چیزی باید بدانیم که تمامی تجهیزات میکروتیک قابلیت کار در شبکه بیسیم را ندارند و متاسفانه امکان استفاده از شبکه های بی سیم به صورت مجازی سازی وجود ندارد. در واقع شما حتما باید یک روتربورد میکروتیک مجهز به کارت وایرلس داشته باشد اما خوشبختانه ارزانترین روتر بورد میکروتیک که با نام تجاری hap lite با قیمتی حدود 100 هزارتومان ( این قیمت در زمان نشر این مقاله می باشد ) دارای وایرلس داخلی می باشد .

در هنگام کار با تجهیزات وایرلس همیشه به یاد داشته باشید که این وسایل را بدون اتصال به آنتن مناسب روشن نکنید در غیر اینصورت امکان آسیب دیدن قسمت وایرلس وجود دارد البته تعدادی از تجهیرات میکروتیک دارای آنتن داخلی میباشند و امکان جدا کردن آنتن در آنها وجود ندارد. تعداد زیادی از تجهیزات میکروتیک امکان توسعه از طریق شکاف mini pci را دارند و شما می توانید روی آنها از کارت های وایرلس میکروتیک مخصوص استفاده کنید و یا در صورتی که روتر بورد شما دارای چندین شکاف Mini Pci باشد از چندین کارت وایرلس روی یک روتر بورد استفاده کنید.

مباحث وایرلس در میکروتیک به دو دسته شبکه های وایرلس داخلی ( همان چیزی که در منازل و ادارات به وفور استفاده می شود ) و وایرلس خارجی تقسیم می شوند ( وایرلس خارجی معمولا برای اتصلات راه دور با مسافت های زیاد از 1 کیلومتر تا بیش از 100 کیلومتر استفاده می شود ) در دوره این مجوعه آموزش میکروتیک  ققط به مباحث  وایرلس داخلی خواهیم پرداخت هر چند تنظیمات بسیار مشابهی دارند ولی اتصالات خارجی نیاز مند دانش و تجربه بالا برای یک اتصال پایدار و مطمئن است. تجهیزات میکروتیک می توانند به عنوان سرویس گیرنده ، سرویس دهنده و حتی باز نشر دهنده ( repeater ) در شبکه های وایرلس ایفای نقش کنند. دقت کنید تعدادی از تجهیزات وایرلس میکروتیک دارای لایسنس مرحله 3 می باشند این تجهیزاات نمی توانند به عنوان سرویس دهنده در شبکه های وایرلس بکارگیری شوند .

استاندارد های مرسوم وایرلس را در جدول زیر می توانید ببنید .

وایرلس میکروتیک

البته باید خاطرنشان شد که که اعداد و ارقام جدول بالا برای بکار گیری از این پروتکل ها به صورت معمول می باشد شرکت های زیادی هستند که این پروتکل ها را بهینه سازی و در واقع پروتکل اختصاصی خود را بوجود آورده اند مانند AirMax محصول شرکت Ubiquti ، وایرلس میکروتیک هم از این قائده مستثنی نیست پروتکل N Stream و ورژن دوم آن یعنی NV2 پروتکل اختصاصی شرکت میکروتیک می باشند . باید خاطر نشان شد در صورت استفاده از ان پروتکل ها همه تجهیزات داخل شبکه های بیسیم در میکروتیک باید از این پروتکل ها پشتیبانی کنند .
در شبکه های داخلی معمولا سرویس دهنده (Access Point) از استاندارد های 802.11b/g/n استفاده می کنند بدان معنا که دستگاه هایی که یکی از این سه پرتکل را پشتیبانی کنند می توانند به آن متصل شوند .
در قسمت بعدی آموزش به تنظیمات روتر میکروتیک جهت کار به عنوان AP و کلاینت خواهیم پرداخت .

تونل L2TP در میکروتیک


تونل L2TP در میکروتیک


تونل L2TP در میکروتیک

پروتکل تونلینگ دیگری که در این قسمت از آموزش در باره آن صحبت می کنیم پروتکل L2TP می باشد. L2TP مانند PPTP یک پروتکل نقطه به نقطه است و می توان از آن به صورت Site to Site و یا Point to Site استفاده کرد . پروتکل L2TP ترکیبی از پروتکل PPTP شرکت مایکروسافت و پروتکل L2F شرکت Cisco می باشد عمده تفاوت این پروتکل ها امنیت بیشتر و جدا نبودن کنترل و دیتا در پروتکل L2TP می باشد هرچند پروتکل L2TP همچنان امن نیست ولی میتوان آن را با مکانیزم امنیتی IPSec به یکی از امن ترین پروتکل ها تبدیل کرد. به صورت کلی تونل های L2TP و PPTP به دلیل استفاده از پورت های مشخص و مخصوص به خود به راحتی از طریق فایروال ها قابل مسدود شدن هستند. برای عبور از فایروال ها معمولا از پروتکل های SSTP و OpenVPN  استفاده می شود که در این مجموعه آموزش میکروتیک به آنها نخواهیم پرداخت .

راه اندازی L2TP دقیقا مشابه با PPTP می باشد و مراحل کار به شرح زیر است.

ابتدا باید روی روتری که به عنوان سرور در نظر می گیریم L2TP سرور را فعال کنیم برای اینکار از منوی سمت چپ winbox گزینه PPP را انتخاب می کنیم ( تونلینگ در میکروتیک) و سپس در پنجره باز شده روی L2TP سرور کلیک کرده و تیک Enable را می زنیم .

آموزش آپدیت آنلاین میکروتیک
تونلینگ در میکروتیک
تونل PPTP در میکروتیک

در روتر بورد سرور برای هر اتصال یک secret میسازیم این کار دقیقا مشابه ساخت secret در PPTP می باشد ( تونلینگ در میکروتیک)  فقط با این تفاوت که شما سرویس را تونل L2TP و یا Any قرار می دهید.

در روتری که به عنوان Clinet در نظر گرفته اید یک L2TP Clinet می سازید و آدرس IP سرور را در connect to وارد می کنید . مشخصاتی که در قسمت secret ساخته اید را در تب Dial out وارد می کنید . این قسمت از تونل L2TP دقیقا مشابه با تونل PPTP است .

آموزش آپدیت آنلاین میکروتیک
تونل L2TP


























شما می توانید روی دستگاه های دیگر نظیر : تلفن های هوشمند و کامپیوتر های مجهز به هر نوع سیستم عاملی , کلاینت تونل L2TP را بسازید و به سرور میکروتیک متصل شوید .